Translate

poniedziałek, 25 lipca 2016

Jak dobrze przygotować się do matury z biologii i chemii?

Matury z rozszerzonej biologii i chemii udało mi się zdać z całkiem przyzwoitymi wynikami, więc w dzisiejszym poście postaram się udzielić kilku porad dotyczących przygotowania do matury, a także wymienię książki, które mi w tym pomogły.

BIOLOGIA

W liceum korzystaliśmy z podręczników wydawnictwa Nowa Era. Nie były rewelacyjne, ale również nie najgorsze, więc to na nich bazowałam. Czytając go, często robiłam notatki, które potem przydawały mi się przy powtórkach. 






Wiedzę z tego podręcznika często uzupełniałam czytając książki Barbary Bukały "Trening przez maturą". Materiał w nich czasami znacznie wykracza poza ten, który wymagany jest na maturze. Da się bardzo łatwo zauważyć, które informacje są dodatkowe i tym samym zbędne. Radziłabym się ich raczej nie uczyć. Na tą wiedzę przyjdzie czas na studiach. Zadania z tych książek są ciekawe, jednak niektóre piekielnie trudne. Większości nie przerobiłam, bo wolałam skupić się na rozwiązywaniu matur. 


Jeżeli chodzi o zbiór zadań Witowskiego z biologii to uważam je za niezbędne, tak samo jak w przypadku chemii. Świetnie systematyzuje wiedzę. 


Często korzystałam także z vademecum wydawnictwa Nowa Era. Mimo, że mogłoby się zdawać, że to przepisana, nieco okrojona wersja podręcznika, to zawarte w nim tabelki i schematy bardzo mi pomogły. 

Dodatkowo rozwiązywałam zadania z innej książki tego samego wydawnictwa, w której zawarte były zarówno niektóre arkusze maturalne, jak i autorskie zadania. Główną motywacją, aby po nie sięgnąć był fakt, że moja nauczycielka brała z nich zadania na sprawdziany. 



No i najważniejsze - matury. To im należy poświęcić najwięcej czasu, aby poćwiczyć rozwiązywanie zadań pod klucz. 

CHEMIA

Jeżeli chodzi o ten przedmiot to także podstawą były podręczniki wydawnictwa Nowa Era.






Poza tym przerobiłam wszystkie cztery części zbiorów zadań Witowskiego, które moim zdaniem są absolutnym niezbędnikiem. Mimo, że zadania są bardzo schematyczne, to właśnie dzięki temu dobrze zapamiętacie sposób ich rozwiązywania. 


Korzystałam także ze zbioru zadań Pazdro, które okazały się naprawdę miłym zaskoczeniem. Naprawdę warto przerobić.


No i znowu najważniejszy punkt, czyli matury! Róbcie każdą, na którą traficie, aby "zaprzyjaźnić" się z rodzajem zadań maturalnych. 


Porady dotyczące przygotowań do egzaminu maturalnego.

Po pierwsze - nie starajcie się być ze wszystkiego świetni. Świadectwo z paskiem nie gwarantuje wam dostania się na wymarzoną uczelnię i kierunek, a egzamin dojrzałości zdany z porządnym wynikiem już tak. Skupcie się na przedmiotach, które rozszerzacie. Uwierzcie, że za parę lat nikt nie zapyta wam się o ocenę z języka niemieckiego na koniec szkoły średniej. Dodatkowo nie radzę się niepotrzebnie śpieszyć - przerabianie matur w pierwszej klasie to moim zdaniem głupota, bo rozwiązanie jednego złożonego zadania często wymaga wiedzy z kilku działów. Jeżeli jesteście w pierwszej klasie to uczcie się systematycznie. Na początku trzeciej klasy, kiedy przyjdzie czas na powtórki, wiedza sprzed dwóch lat nie będzie wam całkowicie obca, a cały proces pójdzie znacznie szybciej. Twórzcie mapy myśli, róbcie notatki. Wiele z was zastanawia się pewnie czy korepetycje są niezbędne. Oczywiście, że nie, jednak jeżeli sytuacja finansowa wam na to pozwala, to warto byłoby spędzić kilka godzin miesięcznie przed maturą na korkach. Korepetytorzy często dają dodatkowe materiały, ciekawe zadania, których rozwiązanie z pewnością nie zaszkodzi. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz